František Svítil starší (1805 – 1873) 
založil svou dílnu už v roce 1823. Dobová svědectví nasvědčují, že ve varhanářství byl původně samoukem, proto se zpočátku živil i tkalcovstvím. 
Postupně se však vypracoval na jednoho z nejzručnějších a nejžádanějších varhanářů v regionu. 
Od roku 1859 s ním pracoval jeho syn František. Jejich činnost byla poměrně úspěšná. 
Hlavní oblastí zůstala Vysočina, avšak postupně pronikali i na území svých konkurentů - do okolí Brna, na Slovácko, do východních Čech, jižních Čech a dokonce do Dolních Rakous. Svůj největší nástroj postavili v Brně v kostele sv. Jakuba za tehdy závratnou sumu 5 600 zlatých.

František Svítil mladší (1836 – 1890) 
začal v otcově dílně pracovat po návratu z vyučení v Praze. Do stavby varhan vnesl některé nové prvky, které se projevily i v Jinošově. 
Jeho otec např. stavěl varhanní skříně tak, že někteří lidé je dodnes považují za barokní nástroje. Od příchodu syna už dílna používá daleko jednodušší skříně, nejčastěji s rovným prospektem, tedy tak, jak ho vidíme i v Jinošově. Postupně se také začíná měnit charakter rejstříkové dispozice směrem k většímu zastoupení hlubších hlasů. 
To však v Jinošově ještě nenajdeme, nejspíš z důvodů finančních, neboť hlubší rejstříky znamenaly větší píšťaly, tj. vyšší finanční náklady. Obzvlášť typické je to v případě kvintových rejstříků, proto zde ještě nacházíme vysokou Kvintu 1 1/3´, což byl hlas charakteristický pro 18. století.

Rok 1865, kdy varhany pro Jinošov vznikaly, byl pro svítilovskou dílnu náročnější, neboť souběžně vyráběla poměrně velké, dvacetirejstříkové varhany do Lišova u Českých Budějovic v ceně 1900 zlatých. Z téhož roku je nerealizovaný návrh na nové varhany do hornorakouského města Laa an der Thaya. Pro dva varhanáře by to byla práce skoro nezvládnutelná, proto od padesátých let měli pomocníka – truhláře Františka Čejku, který se do jinošovských varhan dokonce podepsal:

Podpis varhanářů v nástroji nebyl nalezen, i když to Svítilové často dělali. Asi zanikl při pozdějších úpravách. O nich nás informují archivní doklady. 

V roce 1883 „byly pozlaceny varhany“, tj. řezby nad píšťalami. Předtím na to asi nebyly peníze. Takto varhany zažil Otokar Březina v letech 1887-88. Jenže zakrátko, roku 1893, došlo k razantnímu zásahu v duchu cecilianismu: varhany „byly upraveny ve všech registrech o oktávu dolů“. Byla přidána dodatečná kuželková vzdušnice se dvěma novými rejstříky v manuálu (Salicionálem a Violou), v pedálu byl vyměněn Oktávbas 4´ za Subbas 16´. V roce 1894 sem ještě přišel spojkový mechanismus, aby varhany „nabyly velebné barvitosti“. Dobový zápis si pochvaluje, že „celé toto nové zařízení a rozšíření varhan provedeno zvláštní známostí podepsaného faráře s varhanářem Janem Zachystalem z Třebíče nákladem značně malým – 251 zl. 90 kr.“. I když to není výslovně uvedeno, nejspíš ve stejném období došlo k odstranění původních měchů a vybudování nové velké měchové soustavy, která na dlouhou dobu zakryla západní okno na kůru. Asi proto pak byly v roce 1897 varhany naladěny. 

Dnes víme, že Zachystalův zásah byl nešikovný a k původnímu nástroji necitlivý. Existence dvou nesourodých vzdušnic znamenala nutnost dvojí hrací mechaniky, což se projevilo na ztížené hře a špatném zvuku. Zmíněná levná přestavba znamenala použití levných, nekvalitních dílů včetně píšťal – Zachystal např. použil přes sto let staré cínové píšťaly z jiných varhan, nové píšťaly byly ze zinku atp.

Další rána postihla varhany roku 1918, kdy byly zrekvírovány cínové píšťaly v prospektu.

K jejich náhradě za nekvalitní zinkové došlo až někdy po válce. V této zmrzačené podobě pak varhany sloužily další dlouhá desetiletí. Postupně se začaly projevovat různé poruchy. 

Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že v roce 1982 nástroj ještě hrál, ale jeho zvuk už za moc nestál. Přitom v té době ještě byl v kostele akusticky daleko příznivější rovný strop. Stav varhan se tak zhoršoval, že se nakonec začalo vážně uvažovat o jejich odstranění a pořízení jiných. 

K tomu naštěstí nedošlo a v roce 2006 byla zadána komplexní restaurátorská obnova celých varhan a jejich skříně varhanáři-restaurátorovi MgA. Daliboru Michkovi ze Studének.

Restaurátorská obnova varhan

Zdá se, že v historii jinošovských varhan se poprvé díky pochopení a pomoci duchovního správce, farnosti, představitelů Jinošova i dalších obcí a kraje Vysočina podařilo zajistit finance na adekvátní obnovu varhan v komplexním rozsahu. 

Průzkum stavu po demontáži potvrdil kritický stav, který vedle necitlivých zásahů způsobila zanedbaná údržba a hlavně rozsáhlé napadení červotočem. 

Následující fotografie netřeba komentovat.

Bylo rozhodnuto vrátit varhanám jejich původní podobu se snahou obnovit i původní funkci a zvuk, vše podle jiných dochovaných Svítilových varhan (Pyšel, Velká Lhota, Kněžice atd.).    

Obnovená dispozice:    
Manuál (C-c3, chromatický rozsah; názvosloví dle dochovaných nápisů v nástroji)    

  1.  Principal 4´ (Sn, kopie dle původních vzorů)    
  2.  Basso 8´ (Lg, kryt, převážně kopie dle původních vzorů)    
  3.  Flauta 4´ (Lg, otevřená; kopie dle původních vzorů)    
  4.  Octava 2´ (Sn, původní)    
  5.  Quinta 1 1/3´ (Sn, převážně původní, doplněna kopiemi v diskantu)   
  6.  Mixtura 1´ 3x (kopie dle původních vzorů)      

  9.  Violon Bass 8´ (Lg, otevřený; původní)    
10.  Octav Bass 4´ (Lg, otevřený; kopie dle původních vzorů)     

Výsledek je nadstandardní – lehkost a přesnost hrací traktury, nosný a barevný zvuk, plasticita a zřetelnost melodických linií. Varhany tak lze vhodně využívat nejen po liturgické potřeby , ale i jako odpovídající nástroj pro hudbu z doby jeho vzniku a starších epoch. Nebylo to snadné, ale díky zodpovědnému přístupu varhanáře-restaurátora se vše zdařilo nad očekávání.

Komplexní dokumentace varhan a všech prací je v restaurátorské zprávě, zpracované MgA. Daliborem Michkem. Pro ilustraci je připojeno několik srovnávacích fotografií stavu před a po restaurování.

Detail ventilové komory

Ventilová komora po restaurování

Starý měch za varhanami

Nový měch v postamentu varhanní skříně

Detail vzdušnice před restaurováním

Detail vzdušnice po restaurování

Nová manuálová klaviatura

Detail nové pedálové klaviatury

Píšťaliště před restaurováním

Píšťaliště po restaurování