Petr Koukal
Dobová zpráva o Jinošovu (1837)
Starší dějiny
varhan v Jinošově zatím nejsou příliš známé. V roce 1794 stavěl
v Náměšti nad Oslavou nové varhany brněnský varhanář
Výmola. Starý nástroj byl rozebrán a jeho díly získal pro Jinošov náměšťský
rodák P. Ondřej Svoboda, od roku 1795 zdejší duchovní správce (lokální kurát).
Tento znalec řečtiny a hebrejštiny, jak ho popisují dobová svědectví, tak musel
mít dobrý vztah i k hudbě.
Zdá se, že
už tehdy se nedostávalo peněz, a tak se P. Svoboda po nějaké době obrátil na
málo známého a zřejmě levného varhanáře Vojtěcha Rottera do Hustopečí, aby za
170 zlatých sestavil z použitelných částí malé varhany se šesti rejstříky pro
Jinošov. Bohužel se ukázalo, že volba levného varhanáře nebyla šťastná. Rotter
sice dostal zálohu 45 zlatých, ale dále, snad několik let, se nic nedělo.
Nakonec P. Svoboda ztratil trpělivost a v polovině roku 1807 začal přes
hustopečskou radnici vymáhat vrácení zálohy. Bohužel se dověděl, že varhanář
krátce předtím zemřel a zanechal jen dluhy. Hustopečtí doporučili jinošovské
varhany co nejdříve odstěhovat, aby je nesebrali Rotterovi věřitelé. P. Svoboda
se
proto
obrátil na brněnského varhanáře Claudia Staudingera, jenže ten v září téhož
roku také zemřel.
Nakonec je opravil a sestavil nejmenovaný varhanář, snad
Staudingerův tovaryš a budoucí brněnský varhanářský mistr Franz Harbich, ovšem
už za dvojnásobnou cenu - 330 zlatých.
Tento malý
nástroj pak asi sloužil přes půl století a nejspíš s ním bylo stále více
starostí. Proto nezbylo než sehnat peníze na nové varhany. Podařilo se to až v
roce 1865. V kostelních účtech stojí: „ Eine neue Orgel von 8 Registern in
Werthe von 600 fl. Ö.W. durch Concurrenz beigeschafft.“
Nové varhany s osmi
rejstříky tedy stály 600 zlatých rakouského čísla. Je třeba si povšimnout, že
nešlo o starou konvenční měnu, ale o novou rakouskou, takže ve staré měně cena
za varhany byla jen 570 zlatých, což na osmirejstříkový nástroj nebylo příliš
mnoho. Srovnání stejně velkých varhan od jiných moravských varhanářů ze stejné
doby ukazuje vyšší ceny: Hanáčík 850 zl. (1867 Prusínovice), Harbich 645 zl.
(1862 Horní Bojanovice), Komínek 650 či 700 zl. (1868 Březí, 1868 Křenovice),
Mikša 700 zl. (1863 Vlkoš, 1864 Zbraslav).
Asi proto byl z nabídek vybrán návrh
od varhanáře Františka Svítila z Nového Města na Moravě. Jeho autorství
potvrzuje pozdější zápis v kostelním inventáři. Nižší cena bohužel znamenala i
nižší kvalitu použitého materiálu i samotné práce.
František Svítil starší (1805 – 1873)
založil svou dílnu už v roce 1823. Dobová svědectví nasvědčují, že ve varhanářství byl původně samoukem, proto se zpočátku živil i tkalcovstvím.
Postupně se však vypracoval na jednoho z nejzručnějších a nejžádanějších varhanářů v regionu.
Od roku 1859 s ním pracoval jeho syn František. Jejich činnost byla poměrně úspěšná.
Hlavní oblastí zůstala Vysočina, avšak postupně pronikali i na území svých konkurentů - do okolí Brna, na Slovácko, do východních Čech, jižních Čech a dokonce do Dolních Rakous. Svůj největší nástroj postavili v Brně v kostele sv. Jakuba za tehdy závratnou sumu 5 600 zlatých.
František Svítil mladší (1836 – 1890)
začal v otcově dílně pracovat po návratu z vyučení v Praze. Do stavby varhan vnesl některé nové prvky, které se projevily i v Jinošově.
Jeho otec např. stavěl varhanní skříně tak, že někteří lidé je dodnes považují za barokní nástroje. Od příchodu syna už dílna používá daleko jednodušší skříně, nejčastěji s rovným prospektem, tedy tak, jak ho vidíme i v Jinošově. Postupně se také začíná měnit charakter rejstříkové dispozice směrem k většímu zastoupení hlubších hlasů.
To však v Jinošově ještě nenajdeme, nejspíš z důvodů finančních, neboť hlubší rejstříky znamenaly větší píšťaly, tj. vyšší finanční náklady. Obzvlášť typické je to v případě kvintových rejstříků, proto zde ještě nacházíme vysokou Kvintu 1 1/3´, což byl hlas charakteristický pro 18. století.
Rok 1865, kdy varhany pro Jinošov vznikaly, byl pro svítilovskou dílnu náročnější, neboť souběžně vyráběla poměrně velké, dvacetirejstříkové varhany do Lišova u Českých Budějovic v ceně 1900 zlatých. Z téhož roku je nerealizovaný návrh na nové varhany do hornorakouského města Laa an der Thaya. Pro dva varhanáře by to byla práce skoro nezvládnutelná, proto od padesátých let měli pomocníka – truhláře Františka Čejku, který se do jinošovských varhan dokonce podepsal:
Podpis varhanářů v nástroji
nebyl nalezen, i když to Svítilové často dělali. Asi zanikl při pozdějších
úpravách. O nich nás informují archivní doklady.
V roce
1883 „byly pozlaceny varhany“, tj. řezby nad píšťalami. Předtím na to asi
nebyly peníze. Takto varhany zažil Otokar Březina v letech 1887-88. Jenže
zakrátko, roku 1893, došlo k razantnímu zásahu v duchu cecilianismu: varhany
„byly upraveny ve všech registrech o oktávu dolů“. Byla přidána dodatečná
kuželková vzdušnice se dvěma novými rejstříky v manuálu (Salicionálem a
Violou), v pedálu byl vyměněn Oktávbas 4´ za Subbas 16´. V roce 1894 sem ještě
přišel spojkový mechanismus, aby varhany „nabyly velebné barvitosti“. Dobový
zápis si pochvaluje, že „celé toto nové zařízení a rozšíření varhan provedeno
zvláštní známostí podepsaného faráře s varhanářem Janem Zachystalem z Třebíče
nákladem značně malým – 251 zl. 90 kr.“. I když to není výslovně uvedeno,
nejspíš ve stejném období došlo k odstranění původních měchů a vybudování nové
velké měchové soustavy, která na dlouhou dobu zakryla západní okno na kůru. Asi
proto pak byly v roce 1897 varhany naladěny.
Dnes víme, že Zachystalův
zásah byl nešikovný a k původnímu nástroji necitlivý. Existence dvou
nesourodých vzdušnic znamenala nutnost dvojí hrací mechaniky, což se projevilo
na ztížené hře a špatném zvuku. Zmíněná levná přestavba znamenala použití
levných, nekvalitních dílů včetně píšťal – Zachystal např. použil přes sto let
staré cínové píšťaly z jiných varhan, nové píšťaly byly ze zinku atp.
Další rána postihla varhany roku 1918, kdy byly zrekvírovány cínové píšťaly v prospektu.
K jejich náhradě za nekvalitní zinkové došlo až někdy po válce. V této zmrzačené podobě pak varhany sloužily další dlouhá desetiletí. Postupně se začaly projevovat různé poruchy.
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že v roce 1982 nástroj ještě hrál, ale jeho zvuk už za moc nestál. Přitom v té době ještě byl v kostele akusticky daleko příznivější rovný strop. Stav varhan se tak zhoršoval, že se nakonec začalo vážně uvažovat o jejich odstranění a pořízení jiných.
K tomu naštěstí nedošlo a v roce 2006 byla zadána komplexní restaurátorská obnova celých varhan a jejich skříně varhanáři-restaurátorovi MgA. Daliboru Michkovi ze Studének.
Restaurátorská obnova varhan
Zdá se, že
v historii jinošovských varhan se poprvé díky pochopení a pomoci duchovního
správce, farnosti, představitelů Jinošova i dalších obcí a kraje Vysočina
podařilo zajistit finance na adekvátní obnovu varhan v komplexním rozsahu.
Průzkum stavu po demontáži potvrdil kritický stav, který vedle necitlivých
zásahů způsobila zanedbaná údržba a hlavně rozsáhlé napadení červotočem.
Následující fotografie netřeba komentovat.
Bylo rozhodnuto vrátit
varhanám jejich původní podobu se snahou obnovit i původní funkci a zvuk, vše
podle jiných dochovaných Svítilových varhan (Pyšel, Velká Lhota, Kněžice atd.).
Obnovená
dispozice:
Manuál (C-c3, chromatický rozsah; názvosloví dle dochovaných nápisů v
nástroji)
1. Principal 4´ (Sn, kopie dle původních vzorů)
2. Basso 8´ (Lg, kryt, převážně kopie dle původních vzorů)
3. Flauta 4´ (Lg, otevřená; kopie dle původních vzorů)
4. Octava 2´ (Sn, původní)
5. Quinta 1 1/3´ (Sn, převážně původní, doplněna kopiemi v diskantu)
6. Mixtura 1´ 3x (kopie dle původních vzorů)
9. Violon Bass 8´ (Lg, otevřený; původní)
10. Octav Bass 4´ (Lg, otevřený; kopie dle původních vzorů)
Výsledek
je nadstandardní – lehkost a přesnost hrací traktury, nosný a barevný zvuk,
plasticita a zřetelnost melodických linií. Varhany tak lze vhodně využívat
nejen po liturgické potřeby , ale i jako odpovídající nástroj pro hudbu z doby
jeho vzniku a starších epoch. Nebylo to snadné, ale díky zodpovědnému přístupu
varhanáře-restaurátora se vše zdařilo nad očekávání.
Komplexní dokumentace varhan a všech prací je v restaurátorské zprávě, zpracované MgA. Daliborem Michkem. Pro ilustraci je připojeno několik srovnávacích fotografií stavu před a po restaurování.
Detail ventilové komory
Ventilová komora po restaurování
Starý měch za varhanami
Nový měch v postamentu varhanní skříně
Detail vzdušnice před restaurováním
Detail vzdušnice po restaurování
Nová manuálová klaviatura
Detail nové pedálové klaviatury
Píšťaliště před restaurováním
Píšťaliště po restaurování