Historie farnosti

Pokud se chceme dozvědět co nejvíce o historii naší farnosti a o osobnostech s ní spojených, nejlépe nám poslouží tzv. Domácí protokol, který je uložen na místní faře. Tento dokument, kdysi povinně vedený každou farností, u nás roku 1796 založil náměšťský rodák P. Ondřej Svoboda. Poslední zápisy domácího protokolu jsou z let, kdy v Jinošově sloužil většině z nás známý P. Josef Beneš. 

Zabýváme-li se dějinami farnosti, jejíž území v minulosti podléhalo vrchnosti, je na místě nastínit si i historii daného místa, obměny v jeho držení a s ním často související změnu konfesního zaměření. 

S první písemnou zmínkou o Jinošově je spojen zápis v Zemských deskách brněnských z roku 1349.  V období 14. a 15. století se majitelé pozemků poměrně často střídali. Roku 1535 ves a tvrz získal Jan Březnický z Náchoda, který nechal starou tvrz přestavět na venkovský renesanční zámeček. V prvním patře budovy je z této doby dochována supraporta se znaky Jana Březnického z Náchoda s patrným letopočtem 1537. 

Znak Březnických na jinošovské faře

R. 1615 získal Jinošov Karel st. ze Žerotína. Tím se obec přičlenila do patrimoniální správy Náměšťského panství, s nímž přecházela do rukou dalších majitelů a má společnou následující historii. Jinošov se tak stal součástí majetku Werdenberků, Enkenvoirtů, Kufštejnů a nakonec od r. 1752 hraběcího rodu Haugwitzů, kteří náměšťský zámek a statky v okolí vlastnili až do konce druhé světové války v r. 1945. 

První zmínka o existenci jinošovského farního kostela je z r. 1349. Od počátku byl jinošovský kostel samozřejmě katolický a jeho faráři vlastnili faru v blízkosti samotného svatostánku. Charakter farností se měnil v souvislosti s konfesními problémy a změnami na Moravě. I mezi držiteli Jinošova se vystřídala řada pánů, kteří se odkláněli od katolické církve k jiným konfesím. 

Ještě před vlastnictvím pánů Březnických z Náchoda, kteří samotní náleželi k Jednotě bratrské, pronikají na území jinošovské farnosti duchovní nekatoličtí. V našem kostele byla také krypta a náhrobky pánů Březnických z Náchoda. Tyto náhrobky jsou vsazeny ve stěnách jinošovského kostela. První z Březnických na Jinošově Jan zemřel r. 1557, jeho tělo bylo uloženo do cínové rakve a poté sneseno do zbudované krypty jinošovského kostela. Jeho náhrobník je dosud na evangelijní straně lodi kostela. Další dva náhrobníky Janových dětí Jana, Adama, Kateřiny a Václava jsou v boční kapli/předsíni. 

Katolické vyznání v tomto období na celém panství téměř zaniklo a zbylí katolíci z okolí se scházeli v kostele sv. Marka ve Vícenicích. Působení nekatolických duchovních na území celého náměšťského panství přetrvávalo až do 20. let 17. století, kdy se z nařízení katolické pobělohorské vrchnosti museli nekatoličtí kněží vystěhovat. Z náměšťského panství tím odešlo 18 nekatolických duchovních. 

Původní jinošovská fara v sousedství kostela byla za třicetileté války zničena a zchudlá farnost tím roku 1622 zrušena a přifařena k Mohelnu. Jinošovská farnost tímto okamžikem zanikla, další samosprávy se Jinošov dočká až od roku 1738, kdy je zde zřízeno kaplanství, neboli kurácie. 

Jinošovská expozitura byla lokální kurácie se stálým kurátorem, jenž vykonává všechny náboženské úkony. Tato expozitura se roku 1784 mění na kaplanství a roku 1843 na samostatnou farnost. Od vzniku kurácie v Jinošově se také průběžně měnil počet přifařených obcí. 

Velký vliv na vývoj farností měla konfesní příslušnost jejich obyvatel a také národnost. Dle informací Historického místopisu Moravy a Slezska z let 1848-1960 byly všechny vesnice náležející k jinošovské farnosti čistě české. Co se týče konfesní příslušnosti, dle statistik z let 1797 a 1880 byla farnost jinošovská převážně katolická. Nekatolické rodiny se vyskytovaly pouze v několika obcích (Kralice, Hluboké, Jestřabí a Krokočín). Židovské zastoupení bylo nepatrné. 

Prvním duchovním, jenž se na Jinošově objevuje je Jan Bartoloměj Trtina. Následují Ferdinand Hrabec, Matěj Záruba a Jan Nepomuk Zahradník. 

Roku 1795 je jmenován Ondřej Svoboda, za jehož působení je farní kostel restaurován, na jeho střeše je vybudována věžička, a do interiéru pořízeny nové lavice. Kostelní věž je nově obnovena. Kolem kostela a přilehlého hřbitova je také postavena zeď, tím je hřbitov rozšířen směrem k Velké Bíteši. R. 1795 také dochází k budování krypty v jinošovském kostele pro hraběcí rodinu Haugwitzů.K významným počinům Ondřeje Svobody za jeho působení v Jinošově patří opatření varhan pro kostel sv. Petra a Pavla. 

R. 1809 je P. Svoboda nahrazen Ignácem Ráčkem. Následují Josef Kiesling, Pavel Polášek, František Josef Holub a Jan Komárek. 

Rokem 1836 se dostáváme k osobě Václava Veselého, rodáka z Třebíče. Stal se jedenáctým jinošovským kurátem a následně prvním jinošovským farářem. Zápisy P. Veselého v Domácím protokole jsou sporadické, psány v němčině a bohužel většinou značně nečitelné. Z nejzajímavějších čitelných zápisů uveďme fakt, že varhany v jinošovském farním kostele byly ve velmi špatném stavu. 

Nástupcem P. Veselého byl Jan Nedoma, který do Domácího protokolu zanesl první český zápis s datem 7. září 1863. V Jinošově působil do roku 1867. V Domácím protokolu zapsal, že obec Hluboké nechala postavit ve svém středu vedle zvonice na místě starého dřevěného kříže, který pocházel z roku 1833, kříž nový z dubového dřeva. Tento kříž byl P. Nedomou vysvěcen v neděli po sv. Petru a Pavlu r. 1864. 

V době působení J. Nedomy v Jinošově se změnil i vzhled místního hřbitova. Do roku 1864 zde nebyl žádný kříž. Nyní se však tato situace změnila díky místnímu dobrodinci Josefu Jiránkovi, který nákladem 300 zl. nechal brněnským kameníkem zhotovit kříž z Hrubšického kamene. 

Jan Nedoma stál také za rozsáhlou opravou jinošovského kostela v roce 1865. V rámci těchto oprav byly také pro farní kostel pořízeny nové varhany od Fr. Svítila z Nového Města na Moravě. Tyto varhany o osmi rejstřících stály 600 zl. K samotné opravě a hlavně finanční stránce P. Nedoma dodává, že všechny obce potřebnou částku 1.455 zl splatili a jejich občané na opravách ochotně pomohli, „… vyjma toliko obec Kralickou, která jakmile se dozvěděla o ustanovené opravě, počala se bouřit namítajíc svůj vlastní kostel, o který jím se starati povinnost káže.“  Celá událost dospěla tak daleko, že obyvatelé Kralic žádali o přidělení vlastního faráře, „…Toto pojednání budiž neomylným vůdcem pro všechny nástupce v jednání s touto obcí.“

Po odchodu Jana Nedomy, v letech 1867-1890, vykonával duchovní správu v jinošovské farnosti Jiří Mlejnek. Roku 1871 pak nechal kolem fary postavit plot. K dalším zápisům, které pořídil farář Mlejnek, patří zprávy o posvěcení křížů v okolí obce. 25. září 1885 je posvěcen i obraz sv. Cyrila a Metoděje v kapličce u cesty z Jinošova do Hlubokého. 8. září 1886 „s povolením brněnské konsistoře v Brně posvěcena byla nová křížová cesta ve farním chrámu Páně. P. Jiří Mlejnek z úřadu jinošovského faráře odstoupil roku 1890 a odešel do výslužby. 

Novým farářem v Jinošově se poté stal Jan Bádal, jenž byl instalován 23. 5. 1890. R. 1890 byl ale hlavně rozsáhle upraven farní kostel v Jinošově. Opravy byly značného rozsahu, slohové úpravy chrámu navrátily starobylý vzhled a na příštích více jak osmdesát let pozměnily podobu interiéru této stavby. 

Původní jinošovský oltář

P. František Nemáš

14. 7. 1961 se vrací do Jinošova František Nemáš, kde setrval až do svého odchodu do penze 30. 6. 1978.

Po jeho odchodu do penze nastoupil do Jinošova Prof. Thdr. Josef Beneš, který měl poslední mši sv. v Jinošovském kostele dne 14. 8. 2005. Za jeho působení začala v roce 1979 modernizace interiéru kostela do dnešní podoby.

Dalším knězem byl farář Petr Rösler a to do 1. srpna 2011. 

Od 1. 8. 2011 nastoupil v jinošovské farnosti P. Mgr. Václav Zoufalý.

17. 1. 2012 P. Mgr. V. Zoufalý odešel a farnost byla přiřazena k farnosti Náměšť nad Oslavou knězi Janu Nekudovi. 

Dne 14. 8. 2012 se konečně farnost Jinošov dočkala nového kněze.  
Tohoto dne uvedl do kněžského úřadu třebíčský děkan P. Jiří Dobeš kněze P. Josefa Požára, který je zároveň administrátorem farnosti v Březníku.