Pokud
se chceme dozvědět co nejvíce o historii naší farnosti a o osobnostech
s ní spojených, nejlépe nám poslouží tzv. Domácí protokol, který je uložen
na místní faře. Tento dokument, kdysi povinně vedený každou farností, u nás
roku 1796 založil náměšťský rodák P. Ondřej Svoboda. Poslední zápisy domácího
protokolu jsou z let, kdy v Jinošově sloužil většině z nás známý
P. Josef Beneš.
Zabýváme-li
se dějinami farnosti, jejíž území v minulosti podléhalo vrchnosti, je na místě
nastínit si i historii daného místa, obměny v jeho držení a s ním často
související změnu konfesního zaměření.
S první písemnou zmínkou o Jinošově
je spojen zápis v Zemských deskách brněnských z roku 1349. V období 14. a 15. století se majitelé
pozemků poměrně často střídali. Roku
1535 ves a tvrz získal Jan Březnický z Náchoda, který nechal starou tvrz
přestavět na venkovský renesanční zámeček. V prvním patře budovy je z této doby
dochována supraporta se znaky Jana Březnického z Náchoda s patrným letopočtem
1537.
R.
1615 získal Jinošov Karel st. ze Žerotína. Tím se obec přičlenila do
patrimoniální správy Náměšťského panství, s nímž přecházela do rukou dalších
majitelů a má společnou následující historii. Jinošov se tak stal součástí
majetku Werdenberků, Enkenvoirtů, Kufštejnů a nakonec od r. 1752 hraběcího rodu
Haugwitzů, kteří náměšťský zámek a statky v okolí vlastnili až do konce druhé
světové války v r. 1945.
První zmínka o existenci
jinošovského farního kostela je z r. 1349. Od počátku byl jinošovský kostel
samozřejmě katolický a jeho faráři vlastnili faru v blízkosti samotného
svatostánku. Charakter farností se měnil v
souvislosti s konfesními problémy a změnami na Moravě. I mezi držiteli Jinošova
se vystřídala řada pánů, kteří se odkláněli od katolické církve k jiným
konfesím.
Ještě
před vlastnictvím pánů Březnických z Náchoda, kteří samotní náleželi k Jednotě
bratrské, pronikají na území jinošovské farnosti duchovní nekatoličtí. V našem kostele byla také krypta a náhrobky
pánů Březnických z Náchoda. Tyto náhrobky jsou vsazeny ve stěnách jinošovského
kostela. První z Březnických na Jinošově Jan zemřel r. 1557, jeho tělo bylo
uloženo do cínové rakve a poté sneseno do zbudované krypty jinošovského
kostela. Jeho náhrobník je dosud na evangelijní straně lodi kostela. Další dva
náhrobníky Janových dětí Jana, Adama, Kateřiny a Václava jsou v boční
kapli/předsíni.
Katolické vyznání v tomto období na
celém panství téměř zaniklo a zbylí katolíci z okolí se scházeli v kostele sv.
Marka ve Vícenicích. Působení nekatolických duchovních na
území celého náměšťského panství přetrvávalo až do 20. let 17. století, kdy se
z nařízení katolické pobělohorské vrchnosti museli nekatoličtí kněží
vystěhovat. Z náměšťského panství tím odešlo 18 nekatolických duchovních.
Původní jinošovská
fara v sousedství kostela byla za třicetileté války zničena a zchudlá farnost
tím roku 1622 zrušena a přifařena k Mohelnu. Jinošovská farnost tímto okamžikem
zanikla, další samosprávy se Jinošov dočká až od roku 1738, kdy je zde zřízeno
kaplanství, neboli kurácie.
Jinošovská
expozitura byla lokální kurácie se stálým kurátorem, jenž vykonává všechny
náboženské úkony. Tato expozitura se
roku 1784 mění na kaplanství a roku 1843 na samostatnou farnost. Od vzniku
kurácie v Jinošově se také průběžně měnil počet přifařených obcí.
Velký
vliv na vývoj farností měla konfesní příslušnost jejich obyvatel a také
národnost. Dle informací Historického
místopisu Moravy a Slezska z let 1848-1960 byly všechny vesnice náležející k
jinošovské farnosti čistě české. Co se týče konfesní příslušnosti, dle
statistik z let 1797 a 1880 byla farnost jinošovská převážně katolická.
Nekatolické rodiny se vyskytovaly pouze v několika obcích (Kralice,
Hluboké, Jestřabí a Krokočín). Židovské zastoupení bylo nepatrné.
Prvním duchovním, jenž se na
Jinošově objevuje je Jan Bartoloměj Trtina. Následují
Ferdinand Hrabec, Matěj Záruba a Jan Nepomuk Zahradník.
Roku 1795 je jmenován Ondřej
Svoboda, za jehož působení je farní kostel restaurován,
na jeho střeše je vybudována věžička, a do interiéru pořízeny nové lavice. Kostelní
věž je nově obnovena. Kolem kostela a přilehlého hřbitova je také postavena
zeď, tím je hřbitov rozšířen směrem k Velké Bíteši. R. 1795 také dochází k budování krypty v jinošovském kostele pro
hraběcí rodinu Haugwitzů.K
významným počinům Ondřeje Svobody za jeho působení v Jinošově patří opatření
varhan pro kostel sv. Petra a Pavla.
R.
1809 je P. Svoboda nahrazen Ignácem Ráčkem. Následují Josef Kiesling, Pavel
Polášek, František Josef Holub a Jan Komárek.
Rokem 1836 se dostáváme k osobě
Václava Veselého, rodáka z Třebíče. Stal se jedenáctým jinošovským kurátem a následně prvním jinošovským
farářem. Zápisy P. Veselého
v Domácím protokole jsou sporadické, psány v němčině a bohužel většinou značně
nečitelné. Z nejzajímavějších čitelných zápisů uveďme fakt, že varhany v
jinošovském farním kostele byly ve velmi špatném stavu.
Nástupcem P. Veselého byl Jan Nedoma, který do Domácího protokolu
zanesl první český zápis s datem 7. září 1863. V Jinošově působil do
roku 1867. V Domácím protokolu zapsal, že obec Hluboké nechala postavit ve svém
středu vedle zvonice na místě starého dřevěného kříže, který pocházel z roku
1833, kříž nový z dubového dřeva. Tento kříž byl P. Nedomou vysvěcen v neděli
po sv. Petru a Pavlu r. 1864.
V době
působení J. Nedomy v Jinošově se změnil i vzhled místního hřbitova. Do roku
1864 zde nebyl žádný kříž. Nyní se však tato situace změnila díky místnímu
dobrodinci Josefu Jiránkovi, který nákladem 300 zl. nechal brněnským kameníkem
zhotovit kříž z Hrubšického kamene.
Jan
Nedoma stál také za rozsáhlou opravou jinošovského kostela v roce 1865. V
rámci těchto oprav byly také pro farní kostel pořízeny nové varhany od Fr. Svítila z Nového Města na Moravě. Tyto varhany o
osmi rejstřících stály 600 zl. K samotné opravě a hlavně finanční stránce P. Nedoma
dodává, že všechny obce potřebnou částku 1.455 zl splatili a jejich občané na
opravách ochotně pomohli, „… vyjma toliko obec Kralickou, která jakmile se
dozvěděla o ustanovené opravě, počala se bouřit namítajíc svůj vlastní kostel,
o který jím se starati povinnost káže.“ Celá
událost dospěla tak daleko, že obyvatelé Kralic žádali o přidělení vlastního
faráře, „…Toto pojednání budiž neomylným vůdcem pro všechny nástupce v jednání s
touto obcí.“
Po odchodu Jana Nedomy, v letech
1867-1890, vykonával duchovní správu v jinošovské farnosti Jiří Mlejnek. Roku 1871 pak nechal kolem fary postavit plot. K dalším zápisům, které pořídil
farář Mlejnek, patří zprávy o posvěcení křížů v okolí obce. 25. září 1885
je posvěcen i obraz sv. Cyrila a Metoděje v kapličce u cesty z Jinošova do
Hlubokého. 8. září 1886 „s povolením
brněnské konsistoře v Brně posvěcena byla nová křížová cesta ve farním chrámu
Páně. P. Jiří Mlejnek z úřadu jinošovského faráře odstoupil roku
1890 a odešel do výslužby.
Novým farářem v Jinošově se poté
stal Jan Bádal, jenž byl instalován 23. 5. 1890. R. 1890 byl ale hlavně rozsáhle upraven
farní kostel v Jinošově. Opravy byly značného rozsahu, slohové úpravy
chrámu navrátily starobylý vzhled a na příštích více jak osmdesát let
pozměnily podobu interiéru této stavby.
Původní jinošovský oltář
V presbytáři byla po stranách
oltáře proražena 2 vysoká okna s tvarem lomeného oblouku, malé okno na
epištolní straně bylo zazděno. Žebra plafonu byla kameníkem z Brna otesána a urovnána.
Po všech opravách byl presbytář vymalován a opatřen novým gotickým oltářem.
Po moderní úpravě na
počátku 80. let 20. století se však interiér kostela zcela změnil a jeho starší
podobu nám kromě vzpomínek pamětníků dokládají i černobílé fotografie vložené
do Domácího protokolu, které byly pořízeny před plánovanou moderní přestavbou.
Roku 1891 byl díky
sbírce pořízen nový oltář Panny Marie, na který byla objednána socha až z
Paříže. Poté co socha Panny Marie Lurdské dorazila, byla 15. srpna 1892 pořádána
slavnost jejího svěcení. Roku 1892 také
Bádal nechal rozsáhle upravit hřbitov v Jinošově. Hřbitov byl opět zvětšen
a to díky odstranění skalisek, která na území hřbitova zasahovala. Tato
skaliska byla vylámána a půda zarovnána. Další změnou bylo rozdělení hřbitova na jednotlivá pole a vytvoření nových
cest. Tato poslední část však vyvolala „ve farnosti hotovou revoluci,
poněvadž nikdo přes hroby svých cesty míti nechtěl.
S úpravou
hřbitova vyvstala otázka místa k pochovávání občanů nekatolického vyznání. Protestantský
hřbitov v Jinošově zasahoval na severní straně do hřbitova katolického, za
hřbitovní zdí. Protestanté nebyli s tímto místem spokojeni pro jeho
nepřístupnost a ještě před příchodem pátera Bádala si vymohli, že jejich
hřbitov bude přemístěn do severního pravého rohu hřbitova katolického. V době
úprav hřbitova však na tomto místě byla postavena nová umrlčí komora a tak
protestanté požadovali pochovávat své blízké na hřbitově katolickém. Tím vznikl
spor mezi jinošovským farářem a protestanty z Hlubokého, který řešilo c. k.
hejtmanství v Třebíči, c. k. soud v Náměšti a nakonec krajský soud. Ten rozhodl
ve prospěch P. Bádala. Ten v Domácím protokolu k celé události také uvádí: „Tehdy
jsem se naučil znáti protestanty. Přece však jsem se za ně u obce Hlubocké
přimluvil, aby jim tam nějaký obecní pozemek pro jejich samostatný hřbitov
ponechán byl, což se také stalo a tak všechny možné nepříjemnosti pro všechnu
budoucnost zde zažehnány.
Při této příležitosti
se o vlastní hřbitov přihlásili i nekatolíci z Kralic. Při následném
komisionálním jednání c. k. okresního hejtmanství P. Bádal prosadil i pro
kralické protestanty obehnání jejich hřbitova u filiálního kostela sv. Martina
zdí, ve které byl opatřen oddělený vchod.
V roce 1893 pokračovaly další řemeslné úpravy v jinošovském
kostele, v tomto okamžiku týkající se zejména razantního zásahu do konstrukce
varhan.
Veškerá
činnost Jana Bádala v jinošovské farnosti končí k 19. 12. 1897, kdy byl
ustanoven novým farářem ve Velké Bíteši.
Po odchodu Bádala byl
k 10. 3. 1898 do Jinošova poslán P. Josef Pluskal. Z jeho iniciativy r. 1899
započaly také opravy filiálního kostela sv. Martina v Kralicích nad Oslavou,
které jsou spojené s objevením nástěnných nápisů. Následně, na přelomu
století byly v okolí postaveny a posvěceny 4 nové kříže, jejichž rozmístění
přes mapu farnosti tvoří 5. velký kříž. V říjnu r. 1901 byl v jinošovském
kostele zavěšen nový zvon, umíráček a proběhly opravy fary – opraven byl strop
a vsazena nová okna.
V
letech 1902-1903 došlo také k výrazným stavebním úpravám okolí kostela v
Jinošově, neboť byla zvýšena věž a než P. Pluskal odešel do Mohelna, započal
také výstavbu schodů před kostelem. K
datu 28. 9. 1903 v Jinošově nastoupil P. Alois Bláha
R. 1907 byl díky sbírce pořízen a
posvěcen nový boční oltář sv. Antonína ve farním kostele. Oltář
vyrobil p. Svoboda z Velké Bíteše. Sochu k tomuto oltáři za částku 215 K
objednala z Grödenu hraběnka Gabriela Haugwitz, manželka JUDr. Jindřicha
Haugwitze. Spolu s oltářem byla také během polní mše posvěcena nová
stříkačka pro místní hasičský sbor. Kmotrou tohoto zařízení byla rovněž
hraběnka Gabriela.
Roku 1910 se farnosti dostalo
několika darů od dobrodinců, kteří buď přispěli k výzdobě farního kostela, nebo
k vybavení pro konání bohoslužeb. V jinošovském kostele
byl nahrazen starý a sešlý Boží hrob novým,
který za částku 400 K vyrobil opět p. Svoboda. K výzdobě farního kostela také
přibyla socha Božského Srdce Páně, kterou
se stříškou daroval velmi zbožný jinošovský farník s rodinou František
Rambousek, obuvník. Socha samotná
pochází opět z Tyrolského Grödenu, stříšku a konzolu zhotovil p. Svoboda.
Socha v současnosti stojí samostatně vedle Božího hrobu ve vedlejší lodi
kostela, stříška se patrně nedochovala.
V roce 1916 bylo nařízeno
rekvírování zvonů. 27. 4. 1917 se přikročilo k rekvírování v naší
farnosti. Velký zvon pochází z roku 1506 a pro své stáří byl v
kostele ponechán. Prostřední zvon opatřený nápisem „Ke cti a chvále Bohu
Otci, Synu i Duchu Svatému i Panně Marii.“ však již zabaven byl. Těžký byl
190 kg, náhradou za něj bylo vyplaceno 760 K. Z jinošovského kostela byl též
odebrán malý zvon umíráček o váze 98 kg, za něj bylo vyplaceno 388 K.
V těchto letech Domácí protokol
prakticky nahrazoval dosud neexistující kroniku obce, a tak se zde kromě obecně
známých informací z průběhu války můžeme dočíst i o současné hospodářské
situaci a o počasí, které negativně ovlivnilo úrodu.
S koncem války také přišla bilance
invalidních a padlých vojáků z řad našich spoluobčanů. Z cca 300 obyvatel Jinošova bylo celkem odvedeno 45 mužů. Padlých vojáků původem z Jinošova bylo 13, jejich pomník byl vysvěcen
až roku 2014, 100 let od začátku války. Jako invalidé se domů vrátili Josef
Vlašín, Jakub Kudláč, Jan Blažek, Jindřich Feifer a František Zejda. Někteří z
vojáků pocházejících z Jinošova vstoupili za války do legií. Na ruské straně to
byli Josef Kancýř, který padl v boji na sibiřské magistrále se sovětskými
jednotkami, a František Horecký z č. p. 12, který se vrátil domů. Italským
legionářem byl Bohumil Vrba z č. p. 42, který rovněž přežil.
Roku 1924 proběhla parcelace všech
dvorů patřících hraběti JUDr. Jindřichu Haugwitzovi. V Jinošově se též nacházel
dvůr patřící hraběcí rodině, jehož půda byla rozprodána mezi místní obyvatele.
Prodejem byla ohrožena i jinošovská fara a její zahrady, které stále podle
zápisů v zemských deskách oficiálně patřily JUDr. J. Haugwitzovi. Z parcelace
měly být vyňaty za podmínky, že farní úřad dodá „Darovací listinu“, která
dokládá převod těchto nemovitostí z majetku J. Haugwitze do vlastnictví
jinošovské farnosti. Tento dokument však neexistoval, neboť tyto nemovitosti
byly v minulosti darovány neoficiální cestou. Po několika žádostech J. Haugwitz
za přítomnosti náměšťského notáře Maiwalda darovací listinu podepsal.
Na konci roku 1925 bylo také v
Jinošově a Pucově zavedeno osvětlení, které obce zaplatily částkou 130 tis.
korun. Světla byla v provozu od 23. 12. 1925. V
následujícím roce se začalo elektrikou svítit i ve farním kostele,
elektrifikaci v ceně 1357,50 korun provedl p. Škorpík z Velké Bíteše.
Roku 1927 byla jinošovskému kostelu
darována nová křtitelnice z jasenického vápence. Křtitelnici zhotovil sám
dobrodinec, František Přichystal, kameník z Jasenice.
1.
11. 1928, po 25 letech strávených v Jinošově, Alois Bláha končí své působení v
této farnosti.
Nahrazen
byl Antonínem Moučkou, který také v Domácím protokolu věnoval pozornost
událostem, které nesouvisely pouze s církví. Např. že roku 1931 se Josef Blažek z Jinošova, který při parcelaci odkoupil část
bývalého statku sousedící s farou, soudil s farním úřadem o vodu. Myslel
si, že fara nesmí brát vodu ze studny ve středu bývalého statku, avšak povolení
k tomu bylo součástí Darovací listiny, kterou r. 1924 vystavil majitel
velkostatku JUDr. J. Haugwitz. J. Blažek spor prohrál a jinošovský farář nechal
vybudovat nový vodovod vedoucí do dvora fary za cenu 1500 korun.
R. 1931 P. Moučka také inicioval
rozsáhlé opravy kralického filiálního kostela sv. Martina, které již byly
nevyhnutelné.
Ke konci r. 1932 se dočítáme o
požáru v blízkosti fary, 29. 11. kolem půl 5 ráno vypukl požár v kůlně
Františka Staňka, zničena byla střecha nad touto kůlnou a
také nad chlévy. Na tomto místě nehořelo
poprvé, oheň zde založil neznámý pachatel již 18. 10. 1925. I fara byla v
ohrožení ale díky dešti, větru a hasičskému sboru zůstala ohněm netknuta.
P. Moučka na konci dubna 1933
zakoupil od firmy Richard Herold v Chomutově nový zvon poledník pro kostel v
Jinošově o váze 212 Kg a pro Jasenici malý zvon o váze 70 Kg. Oba zvony byly
přivezeny 1. 6. po železnici do Kralic a 4. 6. byly v Jinošově náměšťským
děkanem posvěceny.
Ke konci r. 1933 obdržel farní
kostel další dar od neznámého dobrodince. Z Brna byl
krátce před vánočními svátky autem přivezen nový Betlém a socha Krista Krále.
P. Moučka se v době okupace dostal
do problémů a „pro své národní a náboženské cítění“ byl jihlavským
gestapem celý den 13. listopadu 1940 na faře vyšetřován pro urážku říše.
Následně byl 22. listopadu povolán přímo do Jihlavy, kde byl zatčen a uvězněn.
Po 10 měsících vazby byl zvláštním soudem (Sonndergericht) odsouzen na 2 roky
vězení. První rok zůstal v jihlavské věznici, druhý rok pak pobýval ve vězení
na Mírově a to až do 22. listopadu 1942, kdy byl propuštěn na svobodu. Nadále
byl však pod dozorem jihlavského gestapa a až do konce války nesměl vykonávat
kněžské povolání ani vyučovat katechismus na škole. Poté, co byl P. Moučka
zatčen a uvězněn, ho na místě jinošovského duchovního správce od 4. 12. 1940
jako vicarius adiutor nahradil P. František Nemáš. Ten v Jinošově zůstal až do konce války, kdy byl P. Moučka ke dni 1. 7. 1945
kapitulní konzistoří znovu restituován a následně se stal opět jinošovským
farářem. V Jinošově zůstal až do 1. 2. 1954, kdy odešel do penze a usadil se na
prázdné faře ve Střížové, kde také 5. 6. 1965 zemřel.
V roce 1954 byl krátce jinošovským farářem Jaroslav Růžička.
V průběhu
let 1954 - 1958 ho vystřídal Josef Navrátil a po něm 1958 - 1961 Ladislav
Havel.
P. František Nemáš
14.
7. 1961 se vrací do Jinošova František
Nemáš, kde setrval až do svého odchodu do penze 30. 6. 1978.
Po jeho odchodu do penze nastoupil do
Jinošova Prof. Thdr. Josef Beneš, který měl poslední mši sv. v Jinošovském
kostele dne 14. 8. 2005. Za jeho působení začala v roce 1979 modernizace
interiéru kostela do dnešní podoby.
Dalším knězem byl farář Petr
Rösler a to do 1. srpna 2011.
Od 1. 8. 2011 nastoupil v jinošovské
farnosti P. Mgr. Václav Zoufalý.
17. 1. 2012 P. Mgr. V. Zoufalý
odešel a farnost byla přiřazena k farnosti Náměšť nad Oslavou knězi Janu
Nekudovi.
Dne 14. 8. 2012 se konečně
farnost Jinošov dočkala nového kněze.
Tohoto dne uvedl do kněžského úřadu třebíčský děkan P. Jiří Dobeš kněze P. Josefa Požára, který je zároveň administrátorem farnosti v Březníku.